Prikazivanje filma i panel diskusija za obilježavanje Međunarodnog dana nestalih osoba u Bosni i Hercegovini

Article posted on August 28, 2013
Marking the International Day of the Disappeared

Obilježavanje Međunarodnog dana nestalih osoba

Međunarodna komisija za nestale osobe (ICMP), Udruženje građana „Pravo Ljudski“ i Sarajevski ratni teatar (SARTR) organiziraju seriju aktivnosti kako bi obilježili 30. august, Međunarodni dan nestalih osoba, u Bosni i Hercegovini.

Aktivnostima se želi podići svijest javnosti u Bosni i Hercegovini o pitanjima osoba nestalih tokom oružanih sukoba i kršenja ljudskih prava, ne samo tokom konflikta na području bivše Jugoslavije, nego i iz drugih dijelova svijeta.

Tim povodom, meksički film „Tražeća Aleida“ biti će prikazan u Prijedoru (29. augusta, Kino Kozara-ljetna pozornica, u 20:30h), Banja Luka (30. august, Medicinski fakultet, u 18:00h) i Sarajevo (30. august, SARTR, u 18:00h). Nakon projekcije filma u Sarajevu biti će organizirana panel diskusija tokom koje će se raspravljati o ulozi državnih vlasti, međunarodnih institucija i civilnog društva u rješavanju pitanja nestalih osoba, kao i kakav uticaj ima rješavanje ovih slučajeva na postkonfliktna društva i zemlje koje su pogođene slučajevima osoba nestalih kao rezultat kršenja ljudskih prava.

Također, biti će organizirane radionice za mlade u Prijedoru i Banja Luci, fokusirane na nestale osobe u kontekstu tranzicione i ljudskih prava. U znak sjećanja na sve osobe koje su nestale tokom konflikta u Bosni i Hercegovini, Udruženje „Izvor“ iz Prijedora 29. augusta će organizirati uličnu izložbu ličnih predmeta koji su pripadali nestalim osobama. Ova aktivnost je finansirana od strane ICMP-a.

„Mada je 70 posto od ukupnog broja osoba nestalih na području bivše Jugoslavije pronađeno, za oko 9,000 osoba nestalih tokom konflikta relevantnih za Bosnu i Hercegovinu se još uvijek traga. To je i dalje veliki socijalni i pravni problem za ovu zemlju. Njihove porodice i dalje žive u stanju traume, stanju mentalne torture. Na Međunarodni dan nestalih osoba moramo podsjetiti vlasti da oni trebaju činiti više u cilju davanja odgovora porodicama. Ovim povodom želimo se sjetiti i svih onih osoba čija sudbina je i dalje nepoznata“, rekao je Matthew Holliday, koordinator Odjela pravde i inicijative civilnog društva ICMP-a.

“Iako su do sada uloženi značajni napori u identificiranju velikog broja nestalih osoba, činjenica je da naše institucije moraju uložiti puno više, kako u daljnoj identifikaciji nestalih, tako i u pojačanoj brizi za obitelji nestalih osoba. Problem nestalih osoba je itekako društveni problem, pa kao takav mora biti institucionalno i sistematski rješavan. Pravo Ljudski već godinama radi sa mladim ljudima širom Bosne i Hercegovine, koristeći audiovizualne umjetnosti kao instrument za usvajanje znanja i informacija o ljudskim pravima i demokraciji. Naši napori da motiviramo mlade ljude da razvijaju socijalnu inteligenciju, artikuliraju teme o kojima u procesu nastave teško ili nerado progovaraju, pridonose procesu odgoja novih generacija koje će se zalagati za otvorenije, tolerantnije demokratsko društvo”, ističe Monja Šuta Hibert, izvršna direktorica filmskog festivala “Pravo Ljudski”.

„Kao i u dosadašnjim aktivnostima, Sarajevski ratni teatar nastoji istražiti bolna iskustva kroz prizmu umjetnosti. Smatrali smo važnim uzeti učešće u programu koji se bavi tako jednim važnim problemom našeg društva - nestalim osobama. Kao i u slučaju drugih, sličnih tema, vjerujemo da je važno da se u ovakve programe uključe institucije različitih profila, kao što su upravo tetari i druge vrste umjetnosti. Svijest o veličini problema nestalih osoba i obilježavanju Međunarodnog dana nestalih osoba spada u kategoriju naših ljudskih, umjetničkih i moralnih obaveza”, kazao je Nihad Kreševljaković, direktor SARTR-a.

ICMP je obezbijedio finansijsku podršku porodicama nestalih kosovskih Albanaca i Srba kako bi obilježili Međunarodni dan nestalih osoba organizujući simultanu konferenciju za medije u Prištini i Beogradu 30. augusta. ICMP s ponosom ističe da će dva člana porodica kosovskih Albanaca učestvovati na konferenciji za medije u Beogradu, te dva člana porodica nestalih kosovskih Srba na konferenciji za medije u Prištini.

Inicijativa obilježavanja 30. augusta kao Međunarodnog dana nestalih osoba potekla je od Latinoameričke federacije udruženja porodica zatočenih i nestalih, koja je osnovana u Kostariki 1981. godine, a od tada je priznat u cijelom svijetu.